A SATISFAÇÃO DAS EQUIPAS DE CUIDADOS CONTINUADOS INTEGRADOS
THE SATISFACTION OF LONG- TERM CARE TEAMS

Maria Laurência Gemito, Felismina Rosa Mendes, Isaura Serra, Carla Maria Calça, Ana Carla Coelho

Resumo


Objetivo: Avaliar a satisfação dos profissionais das Equipas de Cuidados Continuados In- tegrados do distrito de Évora. Métodos: Foi realizado um estudo descritivo, cuja população foram os profissionais das 10 Equipas de Cuidados Continuados Integrados do distrito de Évora, Portugal. Na recolha de dados utilizou-se um questionário de avaliação da satis-  fação profissional adaptado do modelo do Manual de Gestão da Qualidade para Cuidados Continuados Integrados, respondido por 61 profissionais. Resultados: Os profissionais ma- nifestaram satisfação com a maioria dos aspetos analisados, exceção feita às questões re- lacionadas com a avaliação de desempenho e formação recebida, com níveis menores de satisfação e às questões remuneratórias e perspetivas de promoção, geradoras de insatis- fação. Conclusões: Conclui-se que existe a necessidade de repensar a formação dos pro- fissionais, o sistema de avaliação, de promoção na carreira e a remuneração, que foram os indicadores com menor satisfação ou insatisfação. Descritores: Assistência de longa duração; pacientes domiciliares; equipe de assistência ao paciente;  satisfação  no emprego.

ABSTRACT

Objective: To evaluate the satisfaction of the Long-Term Care Teams operating in the dis- trict of Évora. Methodology: A descriptive study, whose target population were profes- sionals from 10 Long-Term Care Teams in the district of Évora, Portugal. For data collec-  tion was used a questionnaire for assessing job satisfaction adapted from the Manual of Quality Management for Continuous Care in the Quality Manual and the Manual of Ins- truments, which was answered by 61 professionals. Results: Professionals was expressed high satisfaction with most aspects analyzed, except for issues related to performance eva- luation and training received, with lower levels of satisfaction of remuneration issues and prospects for promotion, generating dissatisfaction in these professionals. Conclusions: There is a need to rethink the training of Long-Term  Care Teams  as  the  evaluation sys-  tem, to promote the professional career and compensation, which indicators are under the same satisfaction or  dissatisfaction among   respondents. Descriptors: Long-term care; homebound persons; patient care team; job satisfaction.


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DOI: http://dx.doi.org/10.24902/r.riase.2016.2(3).677

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